INNOVATION PÅ DELEBASIS

INNOVATION PÅ DELEBASIS
intern tænketank – innovationskube – idéfabrik – problemknuser task force – marketingenhed

Hermed et tankeeksperiment. Mange mindre og mellemstore virksomheder – ja, sikkert også store virksomheder – får ikke nytænkt nok, får ikke udviklet deres forretning optimalt, får ikke lavet gode problemløsninger, ene og alene fordi man prioriterer den daglige drift højest og løsningerne er, for en stor parts vedkommende, korttidsløsninger, der tit ikke er tænkt 360 grader rundt, før implementering.
Hvad nu hvis man i nogle af de forskellige netværkssammenhænge der efterhånden er skudt op overalt, etablerede et lille taskforce, som alle medlemmerne kunne trække på i forskellige sammenhænge. Lige fra det helt lavpraktiske, hvor der udvikles nyt logo og brevlinje, til en overordnet strategi for indsatsen på et nyt marked. Hvis hver virksomhed betalte et lille beløb til driften af sådan en taskforce-enhed, og hver virksomhed var ligeværdig ejer af denne sammenhæng, ville det koste hver virksomhed mindre pr. måned end det vil koste at have en marketingassistent ansat, eller at hyre et eller flere eksterne virksomheder, til at løse opgaven – naturligvis helt afhængigt af hvor mange medlemmer der er med i ordningen. Taskforceenheden skulle have et fast budget til den daglige drift og får så tilført ekstra midler fra de enkelte virksomheder, som ønsker at større praktiske opgaver skal sættes i værk.
Der ansatte i enheden vælges ud fra kriterier omkring strategisk opgaveløsning, marketing, salg, produktudvikling og man kan aftale både en deltidsmodel og en fuldtidsmodel – feks. hvor gruppen eller enkelt medlemmer tilbringer flere dage fysisk i de enkelte virksomheder, mens en opgave løses.

Hvem tager initiativet? Er det dem der styrer sportsklubbens erhvervsnetværk, eller er det i andre sammenhænge at virksomhederne skal snakke sammen. ER idéen brugbar og bæredygtig?
Nu er dette her jo bare et tankeeksperiment og jo slet ikke noget der kan lade sig gøre i virkeligheden – eller ér det?

About torben allan mikkelsen

Projekt Manager Business Development / Sponsorships
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to INNOVATION PÅ DELEBASIS

  1. Spændende ide du har der. Jeg kan sagtens nikke genkendende til tanken, og jeg kan fortælle at jeg i hverttilfælde oplever at flere og flere virksomheder ansætter sådan én som mig = grafiker- og marketingmedarbejder på timebasis. På den måde sparer de omkostningerne ved en hel lønning og samtidigt får de et frisk pust af ideer og andet godt – for det er jo uundgåelige ikke at komme helt ind under huden på virksomhederne og lære deres forretning at kende. Mange af virksomhederne er netop virkosmheder der kender hinanden gennem et netværk.
    Mvh. Ulla Gram
    http://www.virgil.dk

Leave a comment