HVORNÅR SKER DER NOGET NYT I BILBRANCHEN?

65196464_151336938

Ja, jeg mener ikke hvornår der kommer en ny model, eller en ny finansieringsmodel eller nye fælgtyper og navigationsanlæg osv.
Nej, jeg mener, hvornår begynder bilbranchen at ”tænke ud af bilen” og ind til kunderne, når vi taler om kommunikationen i bred forstand med dem. Hvis man taler om kundearrangementer – uanset om det er erhverv eller privat og om det er i forbindelse med lancering af en ny model, eller præsentation af et udsnit af udvalget af brugte biler på hylden, så er der stort set ikke ret meget forskel på hvordan sådanne events eller arrangementer er skruet sammen og det er generelt lige meget om man er i Skagen eller København.

Sleazy_Used_Car_Salesman_Marketing_Copywriting_Guaranteed-624x392
Bilsælgeren i fremtiden
Generelt set syntes jeg at branchen trænger til nytænkning i flere sammenhænge. Det udløser forskellige spørgsmål hos mig – er det f.eks. vigtigt at bilsælgeren er god til finansiering, leasing og økonomi? Kunne man forestille sig at bilsælgerens vigtigste kompetencer og kvaliteter, i stedet for var evne til at snakke med mennesker, forstå dem, afdække deres specifikke behov, skabe gode relationer, troværdighed, samt at kunne fornemme situationer og reaktioner? Jamen, det kan alle bilsælgere da, vil svaret nok lyde. Nej, dét kan de så ikke lige, lyder min påstand som svar. Jeg har personligt oplevet bilsælgere med en tydelig arrogant og lettere nedværdigende, samt bedrevidende tilgang til kunden – uden den store forståelse for menneskers forskelligheder. Mine påstande er ikke baseret på videnskabelige undersøgelser, men udelukkende på egne oplevelser og andres, som jeg har talt med om emnet. Hvis bilsælgeren udelukkede skal koncentrere sig om kunden, behovsafdækning og dét at give kunden en god oplevelse af besøget i bilforretningen, samt sikring af den relation som gør at kunden også handler sin næste bil her, vil det stå tydeligere i erindringen hos kunden bagefter. Hvem skal så ordne leasingdelen, udarbejde kontrakten, sætte prisen for den brugte bil o.s.v.? Ja, det kunne man jo så have andre i organisationen til at håndtere. Salget ordnes ikke her – det er jo kun det praktiske der skal gøres og brugtbilen – ja, den kunne værkstedschefen lige så godt sætte prisen på, hvis den da ikke kan sættes via nettet.

Hvad skal man så finde på?
Lidt andre idéer – her gratis oveni. I stedet for aktivt at vente i forretningen på at annoncen eller importørens kampagne skal virke, kunne man måske tænke nye måder ind – f.eks. ved at tage ud og møde kunderne der hvor de er – en idé fra hoften: Ring til direktør Andersen, fortæl ham at du har to eller tre biler, som du meget gerne vil præsentere for ham og samtidig byde på en sandwich. Aftal en dag hvor du f.eks. kan komme og hente ham, eller sig at du gerne vil tage to biler ud til ham i virksomheden, så han kan se dem. Kort sagt, flyt din forretning ud af butikken og vis at du virkelig gerne vil have kunden. Man kunne også vælge fire familiebiler ud, køre dem ud til det store lokale fodboldstævne for byens børn og unge og så komme i direkte øjenhøjde med børnefamilierne der. Del bolde ud eller forær nogle trænings t-shirts væk osv. Helt ærligt, det slår da at stå afventede i butikken hele søndagen og vente påp at der msåke kommer nogen forbi. Det samme med erhvervsbiler. Kør ud og parker ved byggemarkedet hvor håndværksmestrene henter materialer – tag tre relevante kassevogne med, kaffe og smurte rundstykker og tag så en kort snak med dem lige der. Her til sidst..hvor er de kvindelige bilsælgere henne – dem er der ikke mange af.
car-saleswoman-job[1]

Kundearrangementer
Lav arrangementer som stikker væsentligt ud fra det man kender i dag. Gør det til oplevelser, mere end præsentationer af modeller og mærker. Tag måske afsæt i målgrupperelaterede aktiviteter – og lav arrangementer for unge, for børnefamilier, for salgskonsulenter, for flådeindkøbere osv. Hvis branchen ikke selv kan finde på nyt, så få hjælp fra nogen som kan – idéer er der mange af og husk at first movers er dem som får al opmærksomheden.

Få en times sparring med B2U omkring din bilforretnings fremtid. Det kunne sagtens vise sig at blive en særdeles god investering. Du skal naturligvis intet foretage dig hvis du sælger biler nok og ikke ønsker at udvikle din forretning og geare den til fremtiden.

About torben allan mikkelsen

Projekt Manager Business Development / Sponsorships
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment